I’m the (copy)writer: maak kennis met onze pro in proza – Impuls Communicatie

I’m the (copy)writer: maak kennis met onze pro in proza

I’m the resident bookaholic

Of het nu een blogpost of een boek is, voor mij begint elke dag met een lege pagina. Uitgedrukt in een typische werkweek ben ik 4/5de actief als Impuls-copywriter en 1/5de als auteur. In de realiteit? Maak van dat laatste dan maar 24/7! Op #Wereldboekendag vertel ik jullie graag hoe ik dat aanpak.

December 2013: net vierentwintig en voor het eerst “auteur”. Tussen aanhalingstekens, ja, want uiteindelijk was het maar een zelf uitgegeven boek. Toch bleek dit het begin van een “echte” schrijfcarrière. Alweer die aanhalingstekens, maar met bijna vijf boeken op mijn palmares moet ik ze misschien eens durven weglaten!

Het is weliswaar geen carrière waar je van kan leven (per verkocht boek kan ik niet eens een colaatje kopen), toch kruipt er bijna net zoveel zorg, tijd en energie in als een gewone ‘day job’. Van het schrijven en redigeren zelf tot promotiemateriaal maken, events bezoeken en social media onderhouden: het leven van een auteur is al lang niet meer dat van een tokkelende kluizenaar.

Selfpubber zkt. uitgeverij

Dankzij de twee boeken die ik in eigen beheer had uitgegeven, kon ik terecht onder de paraplu van Dutch Venture Publishing – een Nederlandse uitgeverij met een hart voor auteurs van eigen bodem. Zeldzaam, in een branche die sterk teert op vertalingen! Zo kon ik bij hen de YA-trilogie die ik in 2013 als jonge twintiger begon, afronden met het slotdeel Verstrengelde Vleugels in 2018.

Inmiddels ben ik een iets oudere twintiger (ahum) maar nog steeds ben ik dol op mijn doelpubliek: young adults. Na een uitstapje naar volwassenenlectuur in mijn selfpubbed chicklit Op het Slappe Koord keer ik met Hashtag Hiernamaals terug naar mijn jeugdige schrijfroots. In juni is het boek te koop. Vooral online, maar je kan mijn titels natuurlijk ook in alle fysieke boekhandels bestellen!

Ghostwriting? Why not!

Mijn schrijfervaring als fantasy- en feelgoodauteur vertalen naar copywerk binnen een communicatiebureau zit ‘m in de kleine dingen: het snel switchen van de ene naar de andere tone of voice, bijvoorbeeld. Net zo vlot als ik afwissel tussen personages, hop ik bij Impuls van project naar project. Bij het ene is het taalgebruik wat speelser, bij de andere wat formeler.

In de huid kruipen van iemand anders (of dat nu een B2B-klant of een weerwolf is) is dus dagelijkse kost voor me. Of ik ooit zou overwegen als ghostwriter te fungeren voor een klant met een eigen boekendroom? Waarom niet! Voor iedereen die het tóch zelf wilt proberen, delen we hieronder vijf tips.

5 tips om #Wereldboekendag2020 ook te vieren als auteur

  1. Lees – Lees veel, lees breed, lees in alle talen die je kent. Enkel zo leer je het genre dat je wilt tackelen met je eigen schrijfproject vanbinnen en vanbuiten kennen. Dit jaar hoop ikzelf minstens 30 boeken te lezen. Research en ontspanning in één!
  2. Begin – Met wachten op inspiratie of “het ideale moment om ooit eens een boek te schrijven” kom je nergens. Just remember: elke bestseller was ooit een leeg blad! Sommige auteurs beginnen met plotten, anderen – zoals ik – ontdekken het verhaal gaandeweg. Even uitzoeken in welke categorie je valt, kan je schrijftactiek helpen kickstarten.
  3. Netwerk – Start zo snel mogelijk met het opbouwen van je aanwezigheid op social media en vergeet niet te netwerken. Connecties zijn in het uitgeefwereldje (helaas) nog steeds het hoogste goed. Alleszins een prima excuus voor een bezoekje aan de Boekenbeurs, toch?
  4. Durf – Perfectie is onbereikbaar binnen het geschreven woord. Om je werk de wereld in te sturen terwijl je er eindeloos aan zou kunnen blijven schaven, moet je dus een flinke portie lef hebben. Zeker aangezien lezers dankzij online recensieplatforms mondiger zijn dan ooit. Niet voor doetjes …
  5. Investeer – Huur vakmensen in voor je redactiewerk en coverontwerp. Zo kon ik zelf rekenen op de grafische skills van Impuls-collega Julio voor de cover van mijn chicklit Op het Slappe Koord. En daar heb ik al héél wat complimentjes op gekregen!

Je hoort het al, we hebben voldoende schrijfexpertise in huis bij Impuls Communicatie. Contacteer ons dus gerust voor al je copy-opdrachten: van een catchy slogan tot een compleet magazine (of boek)!