Investeren in tijden van crisis: wat met je communicatiebudget? – Impuls Communicatie

Investeren in tijden van crisis: wat met je communicatiebudget?

Keep calm and communicate

Het coronavirus zet de wereld op z’n kop. Handelszaken en horeca sluiten noodgedwongen de deuren en iedereen blijft braaf in hun “kot”. Te zeggen dat de economie hierdoor een forse dreun te verwerken krijgt en verschillende sectoren te lijden hebben onder het veranderende consumentengedrag, is een understatement. Maar opportuniteiten? Die zijn er ook nu. Zo blijkt zo’n crisissituatie het ideale moment om je campagne- en communicatiebudget te herbekijken. Daarmee kan je immers zélfs tijdens een lockdown je klanten bereiken!

Geen verrassing natuurlijk, maar de reclamemarkt is sterk gebonden aan de economische cycli. Wanneer bedrijven op volle toeren draaien, maakt communicatie een prominent deel uit van de meeste bedrijfsbudgetten. Ook het jouwe waarschijnlijk. Het tegenovergestelde blijkt eveneens het geval te zijn: het communicatiebudget wordt in mindere tijden vaak als eerste teruggeschroefd of als “onnodige kost” beoordeeld.

Jammer? Jazeker. En dat zeggen we heus niet alleen omdat wij de situatie bekijken vanaf de communicatiezijde. De impuls om communicatie als niet-prioritair te zien, is namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Je return-on-investment is in veel gevallen zelfs hoger in tijden van (economische) crisis. Ja, je leest het goed. Tegen alle verwachtingen in, is een crisis dan ook hét moment om extra in te zetten op jouw campagne.

Het bewijs? Onderzoek (Tellis & Tellis, 2010) biedt 3 redenen om je communicatiebudget niet meteen op te zeggen in tijden van crisis:

  1. Claim je plek tussen afwezige concurrenten
    Als alle concurrenten hun communicatiebudget verlagen, is het de uitgelezen kans om het jouwe op te hogen. Nu je concurrentie geen of minder reclame maakt, valt jouw boodschap des te meer op. Je advertentie verdwijnt minder in de ‘advertising clutter’ en wordt als unieker ervaren.
  2. Scoor goedkopere advertentieruimte
    Best investeer je evenveel in je advertenties als je voor de crisis deed. Merken beslissen in crisistijden namelijk massaal om minder uit te geven aan hun marketing. De media willen alsnog hun ruimte verkopen en verlagen hun prijzen. Je betaalt dus minder voor hetzelfde volume. Of beter nog: je krijgt zelfs meer communicatieruimte voor hetzelfde bedrag. Da’s pas waar voor je geld!
  3. Geef een positief signaal aan je klanten
    Mensen gaan in tijden van crisis op zoek naar houvast. Jouw merk kan hen die houvast bieden door te communiceren met een positieve stem. Zo laat je zien dat jouw merk nog steeds gelooft in verbetering en goede vooruitzichten en hier actief aan bijdraagt. Dat positivisme straal je uit op je publiek.

In het specifieke en zeer actuele geval van de coronacrisis kan nog een vierde reden naar voren worden geschoven. Meer bepaald, het mediagebruik van jouw doelpubliek zal sterk toenemen. Velen van ons zitten (vaker) thuis en scrollen dus vanzelfsprekend ook meer doorheen social media, zitten langer achter de televisie, voor de radio en bladeren aandachtiger door magazines/kranten etc.

Belgische cijfers zijn nog niet bekend, maar in Azië steeg het mediagebruik tot zelfs 7 uur televisie kijken per dag! Een gelijkaardige trend wordt in de komende weken ook in België verwacht. Je hoort het al: inzetten op media is momenteel een sterke strategische zet voor de toekomst.

Lijkt jouw product niet relevant in volle coronacrisis? Vergeet niet dat advertenties ook andere doelstellingen kunnen hebben dan puur en alleen de verkoop van jouw product of dienst. Zelfs als je consumenten beslissen om je producten momenteel niet te kopen, kunnen advertenties interessant zijn voor je branding. Zo zal een goedgeplaatste advertentie je doelpubliek inspireren én je merkimago verbeteren.

Redenen genoeg dus om je campagne- en communicatiebudget te herbekijken in tijden van crisis. Overtuigd, maar weet je niet goed waar te beginnen? Wij zorgen ook vanop 1,5 meter (of ettelijke kilometers) afstand voor een nauw klantencontact!

Contacteer Jürgen via 0472 51 19 47 of jurgen@impulscommunicatie.be